Pages


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday 4 September 2011

Lokasi: Tuai Rumah Mero, Lubok Dabai, Sungai Pila, Kapit, Sarawak, Malaysia..

 3 buah Perahu ni, datok saya punya..(dari kiri: 1.saya guna untuk blajar pasang bot dahulu, 2.yang terbaru, 3.bot keluarga ,4.org punya)


  Inilah Pantai(pendai) tempat saya main ketika kecil dulu..tapi perubahan ketara berlaku..hakisan gituh..bayangkan, pantai(pendai) ini dahulu, boleh dijadikan lokasi main bola sepak.. tapi sekarang? curam..dan landai..


 Ini adalah suasana seberang Pantai itu tadi..Gambar ini diambil ketika awal pagi..pukul 6:30 gituh..


 Ahahh.. yang ni cerah sikit..tapi, gambar ni diambil pada keesokan hari..pada malam itu,hujan berlaku.. dan inilah yang terjadi.. air sungai jadi keruh..Sungai Pila..


 Generasi Veteran sedang renovate diorang punya band.. Oldies Band..


hah.. yang ni plak, geng muda2 bermain alat muzik iban..band ni bez.. sebab diorang kasi moden itu lagu..hahah..Youngest ever Band(*saya kasi tembak saja dia nama/)


 Budak kecik Pun taknak kalah! dia ingin membuktikan dia pandai main alat muzik Iban!



 Yang ni kaum ibu main alat muzik bersama kaum belia.. hihih..pemain enkerumong(baju pink) tu paling saya suka.. pro  gituh,,


  Yah.. maseh lagi mempermainkan peranan..


  Yang ni saya kagum.. cuba lihat lelaki bajucoklat tu.. beliau adalah warga Indonesia.. tapi beliau pandai ngajat..


 Kemudian, golongan belia juga ngajat..


 Suasana Pantai(Pendai) waktu tengah hari..


  Rumah panjang ni adalah 100 peratus Kristian..Roman Katolik..Ini adalah Chapel kami.. kami Cinta KATOLIK!
 kami Khaskan rumah Yesus..hihiihi..


 Waktu petang la nih.. masa nak mandi..besama geng2..


 pukul 6 petang..hihih.. masa ni nak pergi ke rumah panjang rakan saya.. kira2 4KM dari rumah panjang kami..rumah panjang yang ingin kami kunjungi adalah rumah panjang Nanga Ibun..(kami punya dikenali sebagai rumah panjang LUBOK DABAI-bermaksud lubuk dabai laa..buah dabai....)




Sedikit pelik.. tempat yg saya berdiri nih, sangat dalam!kira2 3meter..tapi, di tempat lelaki yg sedang mandi tu,aras perut..!jika ketepi lagi(ke kanan) ianya dalam semula..saya rasa,jika dikerat rentaskan, bentuh lurah sungai ni adalah berbentuk 'W' ...


 pETANG...


 yg ni menghampiri nanga ibun..indah bukan?


   Yang ni lah stor kami..atau sesuai dipanggil LIGUN(bahasa iban..) disini tempat utk menyimpan beras,tuak,minyak diesel,generator dan mesin padi.. yang buluh terbentang luas pula, kami panggil TANJU(bahasa Iban)


 ini saya guna Macro.. heheh.. jika dilihat kebawah, ianya sangat tinggi.. kira2 7 meter..
 Macro Lagi..


  Lalalalalaa.. Macro..


Ahah! ini la suasana petang kami.. tapi ini di seberangrumahpanjang..org panggil lokasi ni Nanga Lenyan..

No comments: