Pages


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday 9 October 2011

Pengalaman Baru: Ngupa !!!

tau maksud 'Ngupa' tak? emm..camna nak cakap ekk?? ngupa adalah mngambil isi muda yg ada di dalam pohon seperti Pokok Kelapa, Pokok Pisang, Pokok Kelapa Sawit dan yg seangkatan dgn nya..
Tadi, ayah ajak saya mengupa pokok Kelapa Sawit. Almaklum, pengalaman pertama..jadi,tak tau la(ada laa tau sikit2..sebab sebelom ni saya salu temankan ayah mengupa.. *hanya tonton saja* dan tak pernah mempratikkan nya) jadi hari ni saya diarahkan untuk mempratikkan nya..semua nih sebab hari ni kitorang ada sembahyang Rosary.. jadi, Makanan Upa adalah salah satu menu keluarga kami..
Firstly, dgn penuh bersemangat saya meratah si pokok tersebut.... untuk makluman, sebelah kiri adalah pokok yg ayah saya kasi settle.manakala,kanan saya punya..ratah punya ratah, adooii!! lenguh plak tangan!! hihihh.. sudah nampak hasilnya kan?? bapak saya(professional) telah pun lama mnghabiskan kerjanya..namun saya baru ckit2 saja..jadi, dgn tidak tahan,bapak saya mngambil alih kerja saya.. hihihhh.. (seperti di dalam gambar).. 
dengan tangan saya yg melecet dan lenguh,akhirnya saya telah berjaya mengisi dan menimba ilmu tentang mengupa.. beberapa dialog saya dgn bapak.

Ayah  : ''dom, petang nanti ikut ayah pergi mengupa''
Dom : ''......''
Ayah  : ''dengar tak''
Dom : ''. . . . . ''
Ayah  : ''dom..??''
Dom :''. . . . .''
Ayah  :  ''arrgghh!!! doomm!!!!???''
Dom : '' . . . . . . . ''
bedebusshh!!!! merah muka aku kena tampar!!

hahahhahahahah.. takdalah.. yg sebnarnya, macam nih..

Ayah  :  ''dom, petang nanti ikut ayah pergi mengupa'' 
Dom : ''ye....(nada malas)'' 
Ayah  :  ''jangan malas,kalau zaman ayah dulu, umur 10 tahun sudah diajar melakukan kerja macam ni.. dom, dah besar panjang pun masih tak tau'' 
Mak  : ''hah.. dengar tak?? nanti petang, tolong ayah mengupa k??'' 
Dom : '' bbbbrrrrrllll..(bubling) ye lah mak.yelah ayah.nanti petang dom tolong''
hihihhh.
tuntasnya, kita sebagai generasi muda,haruslah menjerumuskan diri dalam pelbagai bidang dan adat tradisional.Agar tak lapuk di hujan..Tak Lekang dek panas..kena belajar..  Tak rugi kalau belajar!

No comments: